|
In deze update vind je belangrijke informatie van GGD Brabant-Zuidoost speciaal voor huisartsen. Je ontvangt deze informatie niet via een ander kanaal van ons. We adviseren je daarom om de nieuwsbrief zorgvuldig door te nemen. Heb je vragen of opmerkingen over deze nieuwsbrief? Laat het ons gerust weten via communicatie@ggdbzo.nl. In deze update:
|
|
|
|
Najaarsronde coronaprik stopt 22 december |
GGD Brabant-Zuidoost sluit na 22 december de priklocaties aan de Antoon Coolenlaan in Eindhoven en in het Fletcherhotel (Scheepsboulevard) in Helmond. Inwoners die in aanmerking komen voor de coronaprik, kunnen de komende weken nog een prikafspraak maken op planjeprik.nl. Vanaf maandag 27 november bieden we vrije inloop aan voor de coronaprik. Alleen op de priklocaties Eindhoven en Helmond van maandag t/m vrijdag van 12:00 – 16:00. Op de pop-uplocaties is geen vrije inloop. We zetten de laatste coronaprikken op de priklocaties op 22 december 2023. Inwoners die om medische redenen een prik aan huis nodig hebben, kunnen deze t/m 8 december aanvragen. Eind december starten we met de ontmanteling van het paviljoen aan de Antoon Coolenlaan in Eindhoven. |
|
|
Jaarlijks zijn er landelijk rond de 10 meldingen van mazelen. Op 10 november is een artikel in de pers verschenen over twee gevallen van mazelen in Breda. De laatste mazelenepidemie in Nederland was in 2013-2014. Als een patiënt met mazelen in de huisartsenpraktijk is geweest kan dit consequenties hebben. Gezondheidszorgmedewerkers zijn bij mazelen zowel risicolopers als risicovormers (zij kunnen zelf mazelen oplopen en patiënten besmetten). Voor de huisartsenpraktijk is het van belang om het risico op verspreiding van mazelen zo laag mogelijk te houden door alert te zijn op mazelen, adequate infectiepreventie en beschermende maatregelen toe te passen, medewerkers voor te lichten en zo nodig vaccinatie aan te bieden. Zorg daarom voor een up-to-date vaccinatie status van alle medewerkers in de huisartsenpraktijk en voor een goede registratie. Vaccineren van medewerkers
- Bied medewerkers die 1 keer gevaccineerd zijn tegen mazelen 1 BMR-vaccinatie aan.
- Bied niet-beschermde medewerkers (nooit gevaccineerd en niet doorgemaakt) 2 BMR-vaccinaties aan met een interval van ten minste 1 maand.
Wat doen bij vermoeden van mazelen bij een patiënt
- Bij voorkeur komt de patiënt niet naar de huisartsenpraktijk.
- Bij contact met de patiënt draagt de zorgverlener persoonlijke beschermingsmaterialen (schort met lange mouwen, handschoenen, spatbril en FFP2-masker).
- Laat ook de patiënt een FFP2-masker dragen.
- Als de patiënt de praktijk bezoekt, laat deze dan niet plaats nemen in de wachtkamer. Plaats de patiënt in een aparte ruimte, ventileer deze daarna en gebruik de kamer tot 2 uur na het consult niet voor patiëntenzorg.
|
|
|
|
|
Het Rijksvaccinatieprogramma beschermt tegen 12 ernstige infectieziekten. Het programma biedt zowel individuele als groepsbescherming. Voor groepsbescherming is een hoge vaccinatiegraad cruciaal. Het RIVM beschrijft in het jaarverslag 2022 een dalende trend in de vaccinatiegraad. Ook in regio Zuidoost-Brabant is de vaccinatiegraad in 2022 lager dan in het voorgaande jaar. De omvang van de daling is niet exact aan te geven, omdat ouders sinds 2022 er voor kunnen kiezen om de vaccinatie van hun kind anoniem te laten registreren bij het RIVM. Op basis van de gegevens heeft GGD Brabant-Zuidoost infographics ontwikkeld waarin de vaccinatiegraad te vinden is per gemeente. |
|
|
|
|
Wijkaanpak Rookvrij leven |
Voor rokers met zorgen en weinig geld is stoppen met roken het moeilijkst. Dit blijkt uit verschillende onderzoeken. Speciaal voor die mensen loopt er een proefproject in Geldrop om iedereen uit de wijk De Coevering te laten stoppen met roken. Een aanpak die past bij de regeringsambitie ‘rookvrije generatie in 2040’. Sinds de aanvang van de subsidieperiode in april 2023, mogelijk gemaakt door de steun van GGD GHOR, is Karlijn Rovers als buurtcoach aan de slag gegaan. Zij gaat in gesprek met bewoners en professionals in de wijk. |
|
|
|
|
Nieuwe werkwijze voorkomt no show |
Afgelopen zomer hebben we in het kader van een vernieuwingsprogramma van de jeugdgezondheidszorg een pilot uitgevoerd om de no show bij contactmomenten te verlagen. Iedereen bellen voorafgaand aan het contactmoment kost te veel tijd. Door te werken met machine learning - een vorm van kunstmatige intelligentie- kan efficiënt met de beschikbare capaciteit worden omgegaan. De eerste resultaten zijn positief: elke 4 uur bellen voorkomt ongeveer 8:45 uur aan no show. Doordat vooraf al bekend is dat mensen niet komen, kan er bovendien planmatiger met het werk worden omgegaan: de afspraken worden direct verplaatst of geannuleerd. Bovendien blijkt dat ouders de telefoongesprekken over het algemeen als een prettige herinnering ervaren. |
|
|
|
|
|